NXP Semiconductor (NXP) heeft teleurstellende omzet- en winstvoorspellingen uit het vierde kwartaal vrijgegeven, waarbij de aandelenkoers na uren handel daalt vanwege de vertraging in de auto -industrie.
NXP verklaarde in een verklaring dat de inkomsten van het vierde kwartaal tussen $ 3 miljard en $ 3,2 miljard zullen liggen.Exclusief sommige projecten zal het maximale winst per aandeel $ 3,33 bereiken.Volgens gecompileerde gegevens verwachten analisten dat de omzet van het bedrijf $ 3,36 miljard is en de winst per aandeel $ 3,62 zal bedragen.
Onze verwachtingen voor het vierde kwartaal weerspiegelen bredere macro -zwakte, met name in Europa en Amerika, "zei Kurt Sievers, CEO van NXP."We zijn gericht op het beheren van wat we kunnen controleren om NXP in staat te stellen veerkrachtige winstgevendheid en inkomsten te bereiken in een onzekere vraagomgeving
In het derde kwartaal daalde de omzet van NXP met 5,4% tot $ 3,25 miljard.Dit is iets lager dan de verwachte $ 3,26 miljard.Exclusief bepaalde items daalde de winst per aandeel tot $ 3,45, vergeleken met een verwachte $ 3,42.
De aandelenkoers van NXP daalde met 7,1% tot $ 220,10 na uren handelen na de aankondiging van de resultaten.Het aandeel werd eerder gesloten bij $ 236,90.
ChIP -fabrikanten die afhankelijk zijn van autofabrikanten hebben dit jaar moeite gehad met problemen van overtollige inventaris en trage vraag naar elektrische voertuigen met behulp van hun producten.STMICROECTRONICS is recent pessimistisch geweest over zijn verkoopperspectieven voor het eerste kwartaal, terwijl de Amerikaanse chipfabrikant Texas Instruments (TI) in oktober verklaarde dat automotive chips nog steeds worden beïnvloed door overtollige inventaris.
De bereidheid van consumenten om elektrische voertuigen te kopen is niet hoog en Europese autofabrikanten streven ernaar om te concurreren met goedkope alternatieven voor elektrische voertuigen uit China.China heeft ook zijn binnenlandse halfgeleidersmarkt uitgebreid en de Europese Commissie heeft eerder gewaarschuwd dat chipfabrikanten in de regio het risico lopen een aanzienlijk marktaandeel te verliezen.
Chinese autofabrikanten worden ook geconfronteerd met toenemende beperkingen in Europa.Onlangs heeft de EU hogere tarieven opgelegd aan elektrische voertuigen die in China worden geproduceerd, waardoor spanningen worden verergerd.EU -autofabrikanten hebben verklaard dat dit hun verkoop in China kan schaden.
De wereldwijde jaarlijkse vooruitzichten voor elektrische voertuigen zullen zijn verkoopprognose tot 2026 met 14% verlagen in vergelijking met een jaar geleden.Verschillende van 's werelds grootste autofabrikanten, waaronder Volkswagen Group en Mercedes Benz Group, hebben onlangs hun doelen verlaagd.