Volgens rapporten voorspellen insiders uit de industrie dat de prijs van Chinese siliciumcarbide (SIC) chips de komende twee jaar met maximaal 30% zal dalen.
Dit wordt toegeschreven aan een toenemend aantal lokale fabrikanten die certificering van elektrische voertuigen behalen en hun productiemogelijkheden uitbreiden.Volgens bronnen wordt verwacht dat de SIC -componenten van Chinese leveranciers tegen het einde van 2025 op grote schaal de markt voor elektrische voertuigen zullen binnendringen en de dominante positie van internationale leveranciers op de markt zullen verbreken.
Chinese fabrikanten begonnen later dan hun leeftijdsgenoten in SIC -ontwikkeling en bevinden zich nog in de vroege stadia van de SIC -massaproductie.De Chinese markt, vooral op het gebied van elektrische voertuigen, is nog steeds sterk afhankelijk van import voor SIC -chips.
Het sterke ontwikkelingsmomentum van SIC in China zal echter naar verwachting het marktpatroon van SIC veranderen.Bronnen zeggen dat Tesla, BYD, Ideal en Xiaomi hun populaire elektrische voertuigmodellen hebben uitgerust met SIC -componenten.
Volgens bronnen zullen in 2025 Chinees siC -epitaxiale wafels voldoende zijn om aan de binnenlandse vraag te voldoen.
De belangrijkste SiC -componentfabrikanten in China zijn onder meer Tianyue Advanced, Xinlian Integrated en Silan Microelectronics.Volgens bronnen hebben deze bedrijven een aanzienlijke groei van hun SIC -bedrijf bereikt.
De markt voor elektrische voertuigen blijft de grootste uitlaatklep voor SIC -apparaten.Bronnen wijzen erop dat in de eerste helft van 2024 de kosten van elektrische voertuigen die SIC -apparaten gebruiken met 15% tot 20% dalen en de eenheidsprijs van SiC is gedaald tot een niveau dat vergelijkbaar is met IGBT.
De bron voegde eraan toe dat de prijsdaling SIC-componenten breder zal maken, en tegen 2025, wanneer de productiecapaciteit van 8 inch wafer toeneemt, kunnen de prijzen met maar liefst 30%dalen.