Batterijbedrijven CATL, Samsung, SK en Panasonic, evenals de fabrikant van elektrische voertuigen Tesla, strijden allemaal om grootschalige productie om de markt te leiden.Vanwege de stagnerende verkoop van elektrische voertuigen of het aanhoudende tekort aan elektrische voertuigen, richten batterijfabrikanten in toenemende mate hun aandacht op de volgende generatie cilindrische batterijen met een grootte van 4680.
Volgens analisten en insiders in de industrie is de zogenaamde 4680-batterij met een diameter van 46 millimeter en een lengte van 80 millimeter een game-wisselaar in de batterij-industrie.
In vergelijking met het traditionele 2170 -model zal de energiedichtheid van de 4680 batterij 5 keer worden verhoogd, het uitgangsvermogen zal met 6 keer worden verhoogd en het rijbereik van elektrische voertuigen zal met ten minste 20%worden verhoogd.
Hoewel soft pack en prismatische batterijen de meest voorkomende batterijtypen zijn voor veel fabrikanten van elektrische voertuigen, gezien de voordelen van de 4680 cilindrische batterij, zijn sommige autofabrikanten, waaronder BMW, General Motors en Stellantis, geleidelijk de 4680 cilindrische batterij aan te nemen.
Het verschil tussen 2170 batterij en nieuwere 4680 batterij
Maar er zijn ook enkele uitdagingen.De grootste uitdaging is misschien de technologische uitdaging van grootschalige productie.Bijna alle grote batterijfabrikanten, waaronder Zuid -Koreaanse Giants LG Nieuwe Energy, Sk On en Samsung SDI, streven ernaar om batterijen massaal te produceren, maar geen enkel bedrijf heeft beweerd dit nog te hebben bereikt.
LG Nieuwe Energieplannen om de massaproductie vanaf december te starten
Nadat China's CATL en BYD, een ambtenaar van LG New Energy, 's werelds op twee na grootste batterijbedrijf, zei: "Als massaproductie een realiteit wordt, zal dit de regels van het spel veranderen. De 4680-batterij is een wapen dat de markt kan veranderendynamiek
Eerder dit jaar kondigde LG New Energy CEO Kim Dong Myung aan dat het bedrijf van plan is om al in augustus te beginnen met massaproductie van grotere cilindrische batterijen voor Tesla.
Bedrijfsleiders hebben nu verklaard dat ze verwachten de massaproductie van 4680 batterijen te starten vanaf december, wat vier maanden later is dan oorspronkelijk gepland.Indien succesvol, wordt LG New Energy 's werelds eerste bedrijf dat dit doet.
LG New Energy heeft verklaard dat het nieuwe batterijen zal bieden aan Tesla en andere klanten.Deze kwestie is van groot belang, want volgens rapporten werkt Tesla hard om 4680 batterijen te ontwikkelen voor zijn elektrische voertuigen, maar het heeft technische problemen, waaronder een lage productproductie.
Super single-cell batterij
In vergelijking met bestaande traditionele batterijen heeft de 4680 -batterij een hogere efficiëntie, hogere veiligheid en lagere kosten en wordt daarom meestal een supercellbatterij genoemd.
Het gewicht van de 4680 -batterij is slechts 70% tot 80% van vergelijkbaar soft pack of prismatische batterijen, met behoud van dezelfde energiedichtheid, wat een langer rijbereik betekent.
Het vereist geen afzonderlijke module, waardoor een eenvoudiger batterijbeheersysteem (BMS) mogelijk is en daarom veiliger.
Insiders uit de industrie zeggen echter dat de productie van cilindrische batterijen met belangrijke componenten zoals kathoden, anodes, elektrolyten en scheiders een uitdaging is.Analisten zeggen dat het minimaal 10 jaar kan duren voordat elektrische voertuigen 4680 batterijen volledig commercialiseren.
Intense concurrentie
Vanwege de afstand van batterijen in vaste toestand, concurreren batterijfabrikanten om 4680 batterijen te ontwikkelen.
Samsung SDI is van plan om vanaf volgend jaar, een jaar eerder dan het oorspronkelijke plan van 2026, een massaproductie van 4680 batterijen te starten.
Samsung SDI produceert momenteel 2170 en 1865 cilindrische batterijen voor smartphones en andere kleine elektronische apparaten.
Sk On is een dochteronderneming van SK Innovation, het grootste energiebedrijf in Zuid -Korea, dat een werkgroep exploiteert die rechtstreeks door de CEO wordt geleid om zijn eigen 4680 -batterij te ontwikkelen.
Panasonic Holdings Corp. heeft eerder verklaard dat het dit jaar met de productie van 4680 batterijen zal beginnen, en nu heeft het bedrijf 2025 ingesteld als doeljaar voor grootschalige productie.
Ambtenaren uit de industrie hebben verklaard dat de Chinese CATL, bekend om zijn goedkope LPF-batterijen (lithiumijzerfosfaat), ook de 4680-batterij ontwikkelt.Vanwege technologische uitdagingen kan het ontwikkelen van een nieuwe batterij het bedrijf echter langer innemen dan zijn concurrenten.
Insiders uit de industrie zeiden: "Als Zuid -Koreaanse batterijbedrijven het voortouw nemen bij het ontwikkelen van een nieuwe generatie batterijen, zullen ze een groot voordeel hebben bij het aantrekken van een groot aantal BMW, Mercedes Benz en andere auto's die prismatische batterijen gebruiken die in China worden geproduceerd